Richtlijnen Kamer van Koophandel en virtueel kantooradres

Richtlijnen Kamer van Koophandel en virtueel kantooradres.
Wat is het verschil tussen bezoekadres, vestigingsadres en postadres?
Kamer van Koophandel en virtueel kantooradres

Inschrijving vestiging in bedrijfsverzamelgebouw

Als uw bedrijf gebruik maakt van de faciliteiten van een bedrijfsverzamelgebouw (of business center), dan mag u het adres van het bedrijfsverzamelgebouw alleen als bezoekadres opgeven in het Handelsregister als u daar permanent ruimte huurt. Wat zijn de regels?

Welk bezoekadres mag u inschrijven?

Als u uw onderneming inschrijft bij de Kamer van Koophandel dan worden ook een of meer vestigingen van uw bedrijf geregistreerd. Bij een vestiging registreren wij het postadres en het bezoekadres (zaakadres). Een adres kan alleen als bezoekadres worden ingeschreven als wij voldoende kunnen vaststellen dat uw vestiging daar echt zit. Wij stellen dit vast via het huurcontract. Dit geldt ook voor een vestiging in een bedrijfsverzamelgebouw. Blijkt uit het huurcontract dat u permanent kantoorruimte of een bureau op het adres huurt, dan mag u dit als uw bezoekadres inschrijven in het Handelsregister. Dit wil niet zeggen dat u altijd aanwezig moet zijn, maar dat u de mogelijkheid heeft om permanent aanwezig te zijn.

Als u een bureau of kantoor voor bijvoorbeeld twee uur per week huurt, dan voldoet u niet aan de eis en registreren wij het niet als bezoekadres. Dit geldt ook voor de huur van zogenaamde virtuele kantoorruimte. In deze gevallen wordt uw privéadres als bezoekadres ingeschreven. Als correspondentieadres mag u het adres van het bedrijfsverzamelgebouw wel gebruiken.

Controle

We hebben regelmatig contact met verhuurders van bedrijfsverzamelgebouwen, omdat daar vaak veel wisselingen plaatsvinden in de huurders. Hiermee zorgen we dat de gegevens in het Handelsregister correct zijn. Als bij een onderneming blijkt dat er toch geen sprake is van een vestiging, dan schrijven we deze vestiging uit het Handelsregister.

Bron: Kamer van Koophandel

Kamer van Koophandel en virtueel kantooradres
Kamer van Koophandel en virtueel kantooradres
Wat zijn dan de voordelen van een virtueel kantooradres?

  1. Het staat professioneler om een virtueel kantooradres te hebben dan een thuisadres. Bijna iedereen zoekt tegenwoordig eerst je bedrijf op internet, voordat ze met je in zee gaan.
  2. Het voorkomt dat je zakelijke post “verdwijnt” tussen je privé post en een stapel folders.
  3. Je kunt de post dan door iemand anders laten sorteren, zodat jij belangrijker zaken kunt doen. Scannen en doorsturen per mail of per post doorsturen zijn de mogelijkheden.
  4. Ook als je veel in het buitenland bent, kun je je post laten afhandelen, scannen en doorsturen.
  5. Naast de postafhandeling kun je in een virtueel kantoor ook vaak je telefoon laten binnenkomen, je mailverkeer laten ordenen.
  6. Ook het huren van een kortstondige werk- of vergaderplek is meestal mogelijk.

Uw Eigen Secretariaat
Secretariële ondersteuning voor MKB, ZZP en overheid